søndag den 8. februar 2015

Interview med Kristoffer Rasmussen




Sidste år kom der en ny form for AT. Det var innovationsopgaven. To piger var så modige at vælge den, selvom den ikke havde været brugt før, og de ikke vidste så meget om den. I år begyndte 1.g'erne så at blive introduceret til innovation, og til dette havde skolen hevet en ung mand på 28, ind til at snakke om innovation. Hans navn er Kristoffer Rasmussen. Kristoffer er under uddannelse som kaospilot. Kaospiloter arbejder med innovation, og med det at tænke ud af boksen, derfor var Kristoffer helt perfekt til opgaven med 1.g'erne. Kristoffer har valgt at uddanne sig som kaospilot i Schweiz hvor han også bor til dagligdag. Kristoffer er fra Fyn som han kommer hjem til en gang imellem. Inden Kristoffer skulle tilbage til Schweiz, sagde han ja til et interview med Blogklatten. Kristoffer var under hele interviewet meget betænksom og gav sig god tid til at svare og uddybe og sørge for at alt kom med, Kristoffer ledte også sig selv ud på sidespor og var meget engageret og ivrig efter at fortælle. I interviewet med Kristoffer kan du læse lidt om innovation, Kristoffer og så om uddannelsen til kaospilot.

Hvad går uddannelsen som kaospilot ud på?
Dette er et svært spørgsmål, vi kaospiloter siger, at den dag vi kan definere det at være kaospilot, er den dag det er ødelagt. Vi lærer om kreativ ledelse og sociale virksomheder, hvor vi prøver at finde kreative, holdbare og bæredygtige løsninger. Vi lærer at udforske os selv og på den måde også at tro på os selv og vores evner, hvilket er vigtige elementer inden for faget.

Har uddannelsen som kaospilot en fremtid? Altså er den på vej frem og vil den blive mere udbredt?
Ja det har den. Fordi det handler om at forløse sit eget potentiale og bryde med de strukturer som man normalt får gennem gymnasier og universiteter. I sidste ende skal man huske at det bare er en filosofi det man lærer, hvor vi som kaospiloter kommer og bryder med den filosofi. Det gør at nogle kommer og siger at vi anskuer verden på en helt ny måde, og det gør vi muligvis, men egentlig tør vi bare bryde med det. Den har også en fremtid fordi vi lærer at navigere i kaos. Det er derfor det hedder kaospilot, fordi det kommer med redskaber som vi bruger til at skabe orden, og så skal vi så navigere i det, hvilket er pilotdelen.

Hvilke fremtidige jobs er der (hvad vil du være?)?
Jeg vil gerne være selvstændig. Mit mantra er at jeg vil gerne være så uafhængig som overhovedet mulig, af andre mennesker, af systemer, så det handler meget om hvordan kan jeg gøre mig selv selvstændig, selvforsynende, selvkørende. Så lige nu der er jeg i gang med at producere min egen cider og jeg er i gang med at dyrke svampe i kaffegrums. Derudover går jeg også meget op i hvordan man kan dele de ressourcer der er. 
Ca. en tredjedel af kaospiloter bliver selvstændige, altså har deres egen virksomhed. En anden tredjedel skaber deres eget job i en eksisterende virksomhed. Skaber deres egen stilling. Fordi vi kommer ind med så mange gruppekompetencer og gruppedynamik, kan man ikke sige at "du skal være HR-manager" eller lignende. I stedet kan man f.eks. blive happiness-manager. Det der med at have folk der er glade på/for deres arbejdsplads, for at du kan få det, så kan det være at du skal have en eller anden til at gå og sprede glæde og lave nogle aktiviteter med folk. På den måde kreerer de deres egen stilling/en ny stilling.

Hvad er innovation for dig?
Innovation er når man implementerer en ny løsning. Innovation er for mig ikke at tænke kreativt men når man implementerer det.

Hvad er kreativitet så? (i forlængelse af forrige spørgsmål)
Kreativitet er de skøre idéer du får, alle de måder du ligger to og to sammen på på en ny måde. Der kan man måske også sige at det er det der er innovation, når du tager kreativitet og ligger sammen med virkeligheden. Implementerer det. Så har du innovation. Kreativitet er alt det du ser, alle de indtryk du får. Og når du så ligger dem sammen med virkeligheden så får du en ny løsning. Der er jo ikke nogen der sætter sig ind i et hvidt rum og får alverdens idéer. Man ser jo inspiration hele tiden. 

Af alle de ting du har rådet folk til i dag og i onsdags, hvilke tre er så de vigtigste?
Tro på dit eget potentiale/se dit eget potentiale, reflekter over det du gør, og sig til dig selv, at det er okay når du laver en fejltagelse, uanset hvor stor den er.
(Redskaber til AT): Gå ud og bliv inspireret, tal med andre/hav sparringspartnere, sig altid ja, også når i kan mærke et nej.

"Fail harder" - hvad betyder det for dig, og hvad har det betydet for dig?
Fail harder er godt at blive mindet om, at man skal turde at tage chancer. Og blive mindet om at jeg lærer når jeg fejler og ikke når jeg er succesfuld, for når jeg er succesfuld gentager jeg jo bare hvad jeg lige har gjort. Men når jeg fejler er det jeg begynder at tænke, "okay, hvordan kan jeg blive succesfuld?". 

Hvad vil du med dit liv?
Overordnet set vil jeg gerne være uafhængig. Og så vil jeg også have det godt, det er det vigtigste. Der er jo ikke nogen der kommer og siger den dag du er død "du arbejdede for lidt". Jeg vil gerne have tid til mennesker.

Hvor er du om 5 år?
Det ved jeg ikke. Jeg er nok stadig i Schweiz. Om fem år går jeg stadig og spreder kaos i Schweiz. Så langt har jeg ikke set fremad.

Hvorfor Schweiz?
Fordi jeg kunne vælge mellem Århus og Schweiz, og i Schweiz er det en hel ny skole, så den er i opstartsfasen, og det er mega fedt at være med til at forme en skole, du er med til at forme traditionerne, hvordan undervisningen skal være. Du er med til at forme det hele. Du har meget indflydelse. Det er som at have et helt nyt hus og du får lov til at vælge hvordan det skal være, men i stedet for et hus, så er det din uddannelse. 

Hvad er den skøreste, vildeste innovative idé du nogensinde har haft?
Den er nok røget i glemmekassen. Vi lavede en gang en prototype af en jobsamtalemaskine. Ligesom du har en fotobås på banegården, så lavede vi sådan en med jobsamtaler. Vi ville have at alle skulle være ligestillede, så alle kunne bare gå ind og sige "jeg vil have det her job eller det her job", og så blev man interviewet direkte af maskinen. Det var for at skabe lighed. Så alle havde adgang til alle jobs mulige. Jeg malede engang vores elevator om til en rumraket. Det var meget fedt. I stedet for at du bare går ind ad en dør, ind i en elevator, så går man ind i en rumraket. Så har jeg bygget hylder ud af cykelslanger og plastikrør. En bogreol ud af cykelslanger.

Er der andet at tilføje?
Undersøg! Hvis ikke du gider universitetsuddannelser, så kig på alternativer. Måske ikke lige kaospilot, men så et andet alternativ. Undersøg mulighederne, for fremtiden er ikke nødvendigvis ikke på et universitet. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar